WELK ABONNEMENT PAST BIJ MIJ?
Een nieuw telefoonabonnement uitkiezen, vind jij dit ook zo lastig? Blijf je bij dezelfde provider of stap je over? Hoe groot moet jouw bundel zijn? En als je van provider wisselt, hoe zit het met nummerbehoud? Deze tips helpen je op weg, zodat jij straks fluitend een nieuw telefoonabonnement uitkiest.
Sim-only of abonnement met telefoon kiezen?
Als je voor een abonnement met telefoon gaat, kies je bij jouw provider een nieuwe telefoon uit. Deze krijg je niet gratis; je betaalt iedere maand via je telefoonabonnement het toestel af. Hoe duurder de telefoon, hoe hoger je maandelijkse kosten. Meestal betaal je de telefoon binnen 1 of 2 jaar volledig af. Deze abonnementsvorm wordt gezien als een lening en jij wordt geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Dit kan nadelig zijn als je bijvoorbeeld een hypotheek wilt afsluiten. Je kunt er ook voor kiezen om een deel via maandelijkse betaling te doen (bijvoorbeeld € 10,- per maand) en een deel aan te betalen. Zolang je onder de € 250,- blijft, word je niet geregistreerd.
Kan je telefoon nog even mee of koop je een nieuw, los toestel buiten je abonnement? Kies dan voor een sim-only-abonnement. Je krijgt dan alleen een simkaart van de provider. Hierdoor zijn je maandelijkse abonnementskosten een stuk lager dan wanneer je voor een abonnement met telefoon gaat. Daarnaast zit je niet vast aan een abonnementsduur van 1 of 2 jaar; de meeste sim-only-abonnementen zijn maandelijks opzegbaar.
Abonnement verlengen of overstappen?
Als je tevreden bent over je huidige provider en je een nieuw toestel wilt, verleng je jouw abonnement. Bij je provider kies je dan een nieuwe telefoon uit. Dit kan al 4 maanden voor het einde van je huidige contract. Je krijgt dan direct jouw nieuwe telefoon en betaalt geen aansluitkosten. Wil je liever overstappen naar een andere provider? Dit kan 1 maand voor het einde van je contract. Bij de nieuwe aanbieder geef je aan wanneer je nieuwe contract in moet gaan. Zo krijg je geen overlap in je abonnementskosten. Wel kan de nieuwe provider aansluitkosten rekenen. Soms zijn er acties waarbij je tijdelijk geen aansluitkosten betaalt. Je eigen telefoonnummer neem je gewoon mee naar je nieuwe provider, het maakt niet uit of je een vast of sim-only-abonnement hebt. Wanneer je ‘nummerbehoud’ aankruist, komt het in orde. Je nieuwe provider zorgt ervoor dat je huidige contract wordt opgezegd. Je kunt er trouwens ook voor kiezen om je nummer niet mee te nemen, je krijgt dan bij jouw nieuwe provider een ander telefoonnummer.
Het voordeligste telefoonabonnement kiezen
Om te weten hoeveel belminuten, sms’jes en MB’s je moet kiezen, kijk je op jouw (online) facturen hoeveel je per maand verbruikt. Ook op je smartphone kun je zien wat je dataverbruik is. Ga onder ‘instellingen’ naar ‘mobiel internet’ en bekijk hoeveel MB’s je verbruikt. Je hebt dan een goede indicatie voor je nieuwe abonnement.
Je krijgt meestal een snelle 4G-verbinding bij je abonnement. Gaat het jou niet hard genoeg en heb je liever 5G? Controleer of jouw provider dit aanbiedt en of jouw toestel geschikt is voor 5G. Kijk goed naar de voorwaarden van de provider: buiten je bundel bellen of internetten kan erg duur zijn. Controleer ook meteen hoe vaak je jouw abonnement kunt aanpassen, bij sommige providers kan dat iedere maand. Zo voorkom je hoge kosten buiten je bundel. Heb je ook een tv-abonnement of vast internet nodig? Dan kan een totaalpakket voordelig zijn omdat je korting(en) of cadeaus krijgt. Ook met het hele gezin krijg je vaak korting als je bij dezelfde provider een abonnement neemt. Kijk in dit geval eens naar abonnementen voor de hele familie. Dit kan flink in de kosten schelen.